BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Vicechefjordemødre til Kvindesygdomme og Fødsler på Regionshospitalet Horsens.
Jordemødrene i Horsens søger 2 nye ledere, der har stor kærlighed til jordemoderfaget og tror på, at vi lykkes bedst, når hele holdet trives.
Hvem er du?
Du er kliniker til fingerspidserne. Men samtidig også optaget af hvordan I lykkes bedst som team i jeres afdeling. Du har opdaget, at det ikke altid er nok, at være helt skarp fagligt. Derfor er det blevet interessant for dig med ledelse – for hvordan får man hele teamet til at lykkes? Du synes dog, at det er en lidt stor og ukendt opgave og derfor lidt afventende med at tage springet.
Det kan også være du er en erfaren jordmoderleder, der kender mellemlederrollen til punkt og prikke. Også de udfordringer, der er med stort ledelsesspænd og den tiltagende svære balancegang mellem drift, fællesskabets behov og de individuelle hensyn. Og så oplever du, at nogle af dine lederværktøjer ikke helt slår til længere. At der er behov for en anden måde at bedrive ledelse på.
Eller måske er du en benhård udviklingsjordemoder, der har masser erfaring med faglig udvikling og obstetriske retningslinjer. Du har oplevet, hvor vigtig ledelsesopbakning er for at I lykkes med forbedringer. Og du har også oplevet, hvordan kulturen i afdelingen nogle gange er afgørende for, om I lykkes med ændrede arbejdsgange. Derfor er ledelse af medarbejdere og kultur blevet interessant for dig. For at lykkes med den bedste faglighed
Vi har i afdelingen – særligt jordemødre og ledere - siden september arbejdet aktivt med at få skabt en ny model for vicechefjordemoderopgaven. En model der passer til vores strategi for ledelse og som favner de behov, der er for jordemødrene, der skal ledes, for afdelingen, der skal drives og ikke mindst for dig, der skal trives med opgaven.
Og vi har været helt nede i detaljen, for at det ikke bare bliver de sædvanlige kliche-ord som handlekraft, synlighed og tillid, der beskriver ledelsesopgaven og det vi ønsker i en ny vicechefjordemoder.
Vi er ret sikre på, at den model, vi har fundet frem til er et godt udgangspunkt, for at vi lykkes sammen. Og så synes vi den spændende for både dig der er ny leder og ønsker en tydelig ramme for opgaven, for dig der er erfaren og ønsker at lære nye ledelsesværktøjer og metoder og for dig der drives af at udvikle og forbedre.
Grundlæggende om os:
Vi har en klar strategisk ledelsesstrategi, som vi gennem de sidste 5 år har arbejdet med. Vi kalder det Bevidst Udviklende Organisation.
Verden ser anderledes ud i dag end den gjorde for 20 år siden, og derfor arbejder vi med at skabe en organisation, der passer bedre til de udfordringer, vi oplever. Så vi kan arbejde med dem og få løst dem.
Kendetegnende ved den organisation, vi ønsker at skabe, er udtalt grad af tværfaglighed og udtalt grad af medbestemmelse for alle medarbejdere.
Det betyder, at vi alle sammen – både ledere og medarbejdere - skal lære nyt. Og det vi i særlig grad har fokus på er samarbejdskompetencer, udviklingskompetencer og refleksionskompetencer. Alt sammen for at kunne understøtte kerneopgaven: At skabe de patientforløb for de familier, vi er her for. Så de er gennemsyrede af høj kvalitet baseret på fælles beslutningstagning og høj faglighed.
Du kan læse, se og høre meget mere om vores strategiske arbejde med "bevidst udviklende organisation" her:
Bevidst udviklende organisationer, Kvindesygdomme og Fødsler, Regionshospitalet Horsens
- Vi har ca 2400 fødsler
- Ingen børneafdeling, men et formaliseret og velfungerende samarbejde omkring det syge og akut dårlige barn med både vores anæstesiafdeling og Børneafdelingen på AUH
- Vi føder med gravide fra 35+0. Den svært komplicerede graviditet (præmature fødsler, svær præeklampsi, monochoriske gemelli, diabetes og niveau 4 sårbare gravide) sker i samarbejde med kollegaer på Kvindesygdomme og Fødsler på AUH
- I obstetrikken er vi 5 obstetrikere, 8 sonografer, 4 obstetriske sekretærer, 2 SOSA'er, ca. 25 jordemødre og sygeplejersker, der arbejder på vores Mor og barn afsnit og ca. 60 jordemødre (nærmeste ledelse fordeles på vicechefer og chefjordemoder)
Grundlæggende om opgaven:
Som vicechefjordmoder i Horsens er der 4 primære ledelsesopgaver, som du skal varetage. Driftsledelse, personaleledelse, udviklingsledelse og "ægte" klinik.
"Ægte" klinik:
Der afsat omkring 20 procent af din arbejdstid til almindelige kliniske opgaver. Hvilke, afhænger af dine kliniske kompetencer, ønsker og af hvad der er behov for i afdelingen, for at få enderne til at mødes. De kliniske opgaver bliver ikke brandslukning ved travlhed, som det ofte er, når ledere går i klinik. Det bliver faste kalendersatte kliniske opgaver. For at dette kan lykkes sammen med dine ledelsesopgaver har vi reduceret ledelsesspændet for stillingen til 25 medarbejdere. Jordemoderledelse i "ægte" klinik gælder både vicechefjordemødre og chefjordemoderen.
Driftsledelse:
Vi har masser af dygtige jordemødre og sekretærer, der varetager store dele af den daglige drift som eksempelvis konsultationsplanlægning, vagtplanlægning, sygdomsdækning og lignende. Som vicechefjordmoder er opgaven at have det forkromede overblik og en grundig viden om detaljerne i de forskellige driftsben (skema, programmer, kapacitet og økonomi), så du kan være sparringspartner for de jordemødre, der varetager opgaverne i det daglige. Samme overblik og viden er også grundlaget for at kunne lære fra sig i forbindelse med uddelegering af opgaver
Driftsledelsesopgaven varetages på daglig basis – selvfølgelig helt afhængig af hvor store udfordringer, der er. Men en ægte interesse i at få enderne til at mødes og sikre en så optimal drift som muligt under de vilkår den enkelte dag, uge, måned byder på, vil klart være en fordel for vores kommende vicechefjordmoder.
Personaleledelse:
Som vicechefjordemoder kommer du til at have et ledelsesspænd på omkring 25, hvor du varetager de helt klassiske 1:1 personalelederopgaver som sygefraværs samtaler, trivselssamtaler og udviklingssamtaler.
For vores jordemødre er det helt essentielt, at der er tid til disse samtaler. Og derfor er det også en del af opgaven, at det skal prioriteres og varetages med blik for at understøtte den personlige og faglige udvikling hos den enkelte medarbejder. Samtalerne og kendskabet til dine medarbejdere skal danne grundlag for at spotte talenter, udviklingspotentiale og derudover også sikre, at der hurtigt bliver taget hånd om trivselsudfordringer hos den enkelte
Udover 1:1 personaleledelse skal du også have lyst til at være personaleleder i hverdagen. At have din daglige gang i afdelingen og dermed mulighed for, at de uformelle snakke, der opstår med vagtholdet skaber værdi, nærvær og bidrager til følelsen af at være på samme hold, med samme formål.
Udviklingsledelse:
Vi har masser af faglige udviklingstiltag og medarbejdere, der ønsker at tage ansvar for og være med til at skabe forbedringer for vores familier og udvikle vores arbejdsgange. Så vicechefjordemoderens rolle handler rigtig meget om at have overblikket over udviklingsprojekterne. Understøtte formidlingen og skabe sammenhængen til driften i forhold til at prioritere. Begge dele som grundlag for opfølgning og relevant hjælp og støtte til de projekter, der er i gang. Vicechefjordmoderen kan også have en igangsættende faciliterende rolle for et team, der ønsker at forbedre en arbejdsgang eller lignende.
Hvad er dine styrker?
For at komme godt fra start som vicechefjordemoder, forestiller vi os at du kommer med særlige evner eller interesser for nogle af de her områder:
- Facilitere og understøtte teams med udviklingsopgaver
- Kommunikation og formidling
- Coaching og udvikling gennem samtaler og blik for den enkeltes potentialer
- Evne til at være nærværende og tage ledelse i konfliktfyldte situationer
- Godt overblik og flair for systemer og data
- Samarbejde og mod til at spørge om hjælp – også om de opgaver som du har ansvaret for.
- Andet – det vi ikke har tænkt på?
Vi forventer ikke at du har hele pakken – det er der nemlig heller ikke nogen af os, der har. Men vi er nysgerrige på, hvor du kan supplere. Med dine særlige talenter.
Vi har heller ikke en forventning om specifik uddannelse på et bestemt niveau – men vi tror på at al læring er udviklende, så vi vil gerne høre om dine eventuelle videreuddannelser
Det vi forventer er, at du kan reflektere over egne styrker og svagheder og er nysgerrig på, hvordan du kan udvikle dig. Både i forhold til dit personlige lederskab men også i forhold til de praktiske kompetencer, som du har brug for, for at kunne løse opgaven, men som du ikke har fra dag 1.
Vi tilbyder:
- Ledelsesspænd der giver reel mulighed for 1:1 personaleledelse
- Mulighed for at bevare din kliniske tilknytning
- Dedikerede og engagerede jordemødre, sekretærer, læger, sygeplejersker og SOSA'er der ønsker at hjælpe med at få dig til at lykkes på posten.
- Et obstetrisk lederteam bestående af 2 vicechefjordemødre, en ledende overlæge, oversygeplejersken fra vores Mor Barn afsnit og chefjordmoderen. Et team, der prioriterer samarbejdet om ledelsen i obstetrikken og har stor kendskab til hinandens ledelsesopgaver.
- En plads ombord i en nytænkende afdeling, der er gået forrest med et strategisk fokus på at have trivsel, af-hierarkisering og medbestemmelse som pejlemærker. Og en afdelingsledelse, der glæder sig til at lære dig at kende og understøtte dig.
- Et meget grundigt onboarding-forløb udviklet specifikt til vores nye model med to vicechefjordemødre. Og som både introducerer dig til afdelingen, dine medarbejdere, dit obstetriske lederteam og sygehuset. Og som strækker sig over minimum de første tre måneder. Så du introduceres og oplæres sideløbende med, at du begynder at varetage dine lederopgaver
- Plads i et mellemledernetværk på sygehus niveau, hvor du 4 gange om året mødes med ledere med en lignende ledelsesopgave fra de andre afdelinger i huset.
- Et lederjob på et sygehus, hvor der ikke er langt mellem medarbejdere og hospitalsledelse. Og hvor du kommer til at kende både ledere og medarbejdere i de andre afdelinger.
Konkret om proces og vigtige datoer:
Hvis du ønsker uddybende information om stillingerne så ring chefjordemoder Kathrine Medum Christiansen. Tlf: 29247565
Ansøgningsfrist: 4/12. Ansøgning skal sendes elektronisk via nedenstående link.
Ansættelsen er betinget af tilfredsstillende autorisation og børneattest.
Samtaler forventes afholdt 13/12 og 20/12. Der vil i mellem 1 og 2. samtale blive udarbejdet en personlighedsprofil, kognitiv test og til 2. samtale vil der være en case, der skal fremlægges
Stillingen er som udgangspunkt en fuldtidsstilling.
Da Region Midtjylland løbende gennemfører besparelser og omorganiseringer, vil medarbejdere i omplacering, der søger stillingen, have fortrinsret.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Horsens Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Fastansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
Region Midtjylland, Sundvej 30, 8700 Horsens
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 04-12-2023; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5940559