Målet er flere mennesker i færre biler. Gevinsten er mindre CO2-udledning, flere transportmuligheder og billigere ture. Horsens Kommune slår et slag for samkørsel og har derfor indgået kontrakt med firmaet bag samkørselsapp'en Nabogo for at gøre det nemt for borgerne at køre sammen og gøre private biler til en del af det kollektive transportsystem.
Transport står for en stor del af CO2-udledningen i Horsens Kommune. Horsens er en pendlerkommune, og antallet af privatejede biler pr. person i kommunen er betydeligt over landsgennemsnittet.
Dertil kommer, at der er visse strækninger uden for de større byer, hvor pendling med udelukkende offentlig transport ikke er det tidsmæssigt mest oplagte valg. Potentialet for, at både klimaet og borgerne kan høste fordele ved udbredelse af samkørsel, er derfor stort, vurderer kommunen.
"I vores arbejde for at nå målet om at blive klimaneutral kommune i senest 2030 er det helt centralt, at vi får lettet CO2-aftrykket fra transporten. Det handler for mange af os rigtig meget om at ændre vaner - og i den forbindelse er det oplagt at indtænke samkørsel. Ud over den åbenlyse klimamæssige fordel betyder samkørsel mindre trængsel på vores veje og færre biler på parkeringspladserne."
"Og så giver vi hinanden mange flere transportmuligheder, når vi tilbyder et ellers tomt sæde til én, som skal samme vej," siger formand for kommunens Bæredygtigheds-, Natur- og Klimaudvalg Rikke Christensen.
Hun fremhæver, at kommunen har en vigtig opgave i at fremme den grønne mobilitet, og at udbredelse af samkørsel er ét af mange tiltag i den forbindelse.
Horsens Kommune peger på, at privat samkørsel kan give folk et reelt alternativ til bil eller bil nummer to. Kommunens aftale med Nabogo betyder, at alle i kommunen frit kan downloade app'en og herigennem tilbyde eller søge et lift. Nabogo er integreret med kollektiv transport, og brugernes tilbudte lift fremgår af Rejseplanen for at gøre det nemt at kombinere lift med tog og bus.
Tanken er, at de private biler supplerer og faktisk bliver til en del af det kollektive transportsystem.
Få gratis hjælp til udbredelse af samkørsel på jeres arbejdsplads, skole eller i landsbyen
Horsens Kommune har i første omgang skrevet en to-årig kontrakt med Nabogo, som skal understøtte kommunen i at omstille til samkørsel.
Herunder skal Nabogo hjælpe arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner og landsbyer, som kunne være interesserede i samkørsel, med at udbrede kendskabet til samkørselsmulighederne og -fordelene, lave skræddersyede kampagner og hjælpe med at flytte adfærd.
Netop disse steder kan der volumenmæssigt være meget at hente - både hvad angår klimakontoen og mobiliteten. Sidegevinster som fællesskab, deleøkonomi og måske ligefrem rekrutteringsfordele er også værd at tage med.
Derfor opfordrer kommunen til, at man gør brug af tilbuddet om sådan et samarbejde med Nabogo. Det er et gratis tilbud for virksomheder, landsbyer og skoler, som blot skal kontakte Nabogo for at aftale nærmere.
Nabogo er selv startet med at række ud til kommunens ungdomsuddannelser, hvoraf flere allerede har vist interesse for at implementere samkørsel i hverdagen gennem app'en.
Fakta om Nabogo
Nabogo har lavet et mobilitetsanalyse af Horsens Kommune. Denne viser, at
- antallet af privatejede biler pr. person i Horsens Kommune er betydeligt over landsgennemsnittet.
- Ca. 1 ud af 5 husstande i kommunen ikke har adgang til bil.
- Der er stort samkørselspotentiale, da der forventeligt både er stort udbud (pga. stor bilmasse i kommunen) og efterspørgsel (pga. husstande uden bil og områder med mindre gode kollektive transportmuligheder).
- Horsens Kommunes borgere pendler 22,7 km i snit, hvilket er lige omkring landsgennemsnittet.
I myldretiden kører 19 ud ad 20 bilister alene i deres bil (jf. nabogo.com)
En undersøgelse fra DTU viser, at når man vil opnå CO2-besparelser i transportsektoren, er samkørsel den næstbilligste og mest effektive indsats.
Horsens Kommune har indgået aftale med Nabogo, hvilket betyder, at app'en er gebyrfri for kommunens brugere.
Brugen af Nabogo-app'en er ren deleøkonomi mellem brugerne, dvs. chaufføren og passagererne. Økonomien styres i app'en. De første 10 km af hvert lift er gratis for passageren. Overstiger turen 10 km, betaler passageren 75 øre/km for resten af turen til chaufføren. Nabogo betaler chaufføren en takst på 10 kr. for ethvert lift mellem 0-10 km.
Overstiger turen 10 km, betaler passageren den normale takst på 75 øre for resten af turen.